klik hier om als PDF downloaden

page1image2308279952

VERENIGINGSREGLEMENT

WANDELSPORTVERENIGING GROOT GESTEL

(vastgesteld door de algemene ledenvergadering op 10 april 2022)

De statuten zijn (vetgedrukt) ook in het verenigingsreglement opgenomen.

VERENIGINGSREGLEMENT WSV GROOT GESTEL

I – NAAM, ZETEL EN DUUR

Artikel I – 1 – Naam, oprichting en inschrijving

  1. De vereniging is genaamd Wandelsportvereniging Groot Gestel, hierna te noemen: de vereniging. Zij heeft haar zetel en is gevestigd in de gemeente Sint-Michielsgestel (St 1.1).
  2. De vereniging is opgericht op 10 december 2003 en is aangegaan voor onbepaalde tijd (St 1.4).
  3. De vereniging is ingeschreven in het Handelsregister dat gehouden wordt bij de Kamer van Koophandel (KvK nr. 60082232) (St 1.3).

 

Artikel I – 2 – Rechtsbevoegdheid

De vereniging bezit volledige rechtsbevoegdheid (St 1.2).

II – VERENIGINGSJAAR EN BOEKJAAR

Artikel II – 1

  1. Het verenigingsjaar is gelijk aan het kalenderjaar (St. 1.5).

III – DOEL EN MIDDELEN

Artikel III – 1 – Doel

  1. De vereniging stelt zich ten doel haar leden gezamenlijk of individueel te laten deelnemen aan ééndaagse wandeltochten in de eigen omgeving (gemeente Sint-Michielsgestel) of aan één- of meerdaagse wandelevenementen in binnen- of buitenland (St 2.1).
  2. Zij probeert dit doel langs wettige weg te bereiken en wel door: (St 2.2).
  3. het organiseren van wandeltochten;
  4. het verstrekken van informatie over nationale en internationale wandeltochten;
  5. samenwerking met andere wandelsportverenigingen en wandelsportbonden;
  6. het behartigen van de belangen van haar leden op wandelsportterrein.

Artikel III – 2 – Middelen

De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit de jaarlijkse bijdragen van de gewone leden en de donateurs, erfstellingen, legaten, schenkingen en andere inkomsten.

IV – INRICHTING EN COMMUNICATIE

Artikel IV – 1 – Organen van de vereniging

De vereniging kent de volgende organen:

  1. De algemene ledenvergadering
  2. Het bestuur
  3. Leden
  4. Commissies, ingesteld door de algemene ledenvergadering of het bestuur om in opdracht van dat orgaan nader omschreven taken uit te voeren.
  5. Op grond van de statuten (4.12) kent de vereniging in ieder geval een kascommissie en een continuïteitscommissie.

Artikel IV – 2 – Clubkleding en gele boekje

  1. De vereniging kent een gele polo als clubshirt. De leden wordt gevraagd dit shirt zoveel mogelijk bij activiteiten, zoals de zomerwandeltocht, clubdag, fotosessie, binnen- en buitenlandreis en bij deelname aan door andere organisaties georganiseerde wandeltochten, te dragen.
  2. Jaarlijks maakt het bestuur het zgn ‘Gele boekje’, waarin onder meer de kalenders van de in dat jaar te organiseren wandeltochten worden gepubliceerd.

Artikel IV – 3 – E-mail- en whatsapp groepen.

  1. Onder andere voor de verschillende wandelgroepen zijn whatsapp-groepen aangemaakt en kunnen ook mailgroepen worden aangemaakt.
  2. Aanmelden voor een groep kan worden gedaan bij de beheerder van de groep.
  3. De groepen mogen uitsluitend worden gebruikt voor berichten welke betrekking hebben op het wandelen en voor alle leden van de betreffende groep van belang zijn. De groepsapp is bovendien slechts bedoeld voor korte en spoedeisende berichten,
  4. Stuur zo weinig mogelijk afbeeldingen en video’s naar de groep.

(Deze kosten veel MB’s en dit brengt bij bepaalde abonnementen extra kosten met zich mee)

  1. Stuur géén bericht na 22.00 uur ’s avonds en vóór 7.00 uur ’s morgens.

Artikel IV – 4 – Website

De vereniging heeft een website: www.wsv-gg.nl. Het bestuur houdt toezicht op de website. De beheerders van de site leggen verantwoording af aan het bestuur.

V – LEDEN EN LEDENADMINISTRATIE

Artikel V – 1 – Lidmaatschap

  1. Een ieder kan als lid van de vereniging worden toegelaten (St 3.1).
  2. De algemene ledenvergadering is bevoegd om de leden in categorieën onder te verdelen en voor elke categorie afwijkende rechten en verplichtingen vast te stellen (St 3.2).
  3. Leden kunnen kiezen uit de volgende lidmaatschap categorieën:
  4. het verenigingslidmaatschap (verenigingsleden);
  5. het verenigingslidmaatschap incl. het lidmaatschap van de Koninklijke Wandelbond Nederland (bondsleden).

  1. Waar in deze statuten of in krachtens deze statuten vastgestelde reglementen of genomen besluiten sprake is van lid of leden worden daaronder zowel alle in de verschillende categorieën onderverdeelde leden als de ereleden, bedoeld in artikel V-2, begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald of kennelijk anders is bedoeld (St 3.4).

 

Artikel V – 2 – Ereleden

  1. Naast de in het vorige artikel genoemde leden kent de vereniging ook ereleden (St 3.3).
  2. Ereleden zijn zij die, op grond van bijzondere verdiensten voor de vereniging, als zodanig door de algemene ledenvergadering zijn benoemd en hun benoeming hebben aanvaard.
  3. Voor zover de algemene ledenvergadering niet uitdrukkelijk anders besluit zijn ereleden vrijgesteld van contributieverplichtingen. Verder hebben ereleden dezelfde rechten en verplichtingen als de leden.

Artikel V – 3 – Aanmelding en toelating

  1. Het bestuur kan nadere regels stellen over de aanmelding en toelating van leden.
  2. Gewone leden (recreant en niet-recreant) zijn zij die zich als lid bij het bestuur hebben aangemeld en door het bestuur als zodanig tot de vereniging zijn toegelaten.
  3. Het lidmaatschap wordt aangevraagd bij de secretaris via het aanmeldingsformulier op de website.
  4. Bij de aanmelding dient de aanvrager in elk geval de volgende gegevens te vermelden:
  5. achternaam;
  6. voorna(a)m(en);
  7. tussenvoegsel(s)
  8. adres, postcode en woonplaats;
  9. geboortedatum;
  10. indien van toepassing: voorletters en achternaam van de wettelijk vertegenwoordiger;
  11. (mobiele) telefoonnummer;
  12. e-mailadres;
  13. paspoort/id-kaart gegevens ten behoeve van de buitenlandreizen;
  14. indien van toepassing: de vrijwilligersfunctie(s) waarvoor de aanvrager in aanmerking wenst te komen.
  15. Indien de aanvrager op het moment van aanmelding nog minderjarig is, dient het aanmeldingsformulier mede te zijn ondertekend door één van zijn wettelijke vertegenwoordigers, met vermelding van diens achternaam en voorletters.
  16. Het lidmaatschap wordt verkregen door een toelatingsbesluit genomen door het bestuur.
  17. Na de toelating worden de gegevens van het nieuwe lid opgenomen in de ledenadministratie als bedoeld in artikel V-5 van dit reglement en wordt het lid, indien hij daarvoor kiest, aangemeld bij de Koninklijke Wandelbond Nederland.
  18. Aan een nieuw lid wordt het verenigingsreglement toegezonden.
  19. In geval van een afwijzing van het lidmaatschap door het bestuur, wordt betrokkene hierover schriftelijk en met redenen geïnformeerd.
  20. Ingeval van afwijzing door het bestuur kan betrokkene, binnen vier weken na de dagtekening van het in het vorige lid bedoelde bericht, daartegen bezwaar aantekenen bij de algemene ledenvergadering. Hem wordt de mogelijkheid geboden zijn bezwaar toe te lichten, waarna de algemene ledenvergadering alsnog tot toelating kan besluiten.

Artikel V – 4 – Beëindiging lidmaatschap

  1. Het lidmaatschap eindigt:
  2. door de dood van het lid;
  3. door opzegging door het lid;
  4. door opzegging door de vereniging;
  5. door ontzetting.
  6. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar, mits schriftelijk en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken. Niettemin is onmiddellijke beëindiging van het lidmaatschap door opzegging mogelijk:
  7. indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
  8. binnen een maand nadat een besluit waarbij de rechten van de leden zijn beperkt of hun

verplichtingen zijn verzwaard, aan een lid bekend is geworden of medegedeeld (tenzij het betreft een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen);

  1. binnen een maand nadat een lid een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm of tot fusie. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgehad, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.
  2. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging, anders dan op grond van artikel V-11 kan eveneens slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar. De opzegging geschiedt door het bestuur, schriftelijk en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging kan slechts plaatsvinden wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgehad, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.
  3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel door het lid verschuldigd.

Artikel V – 5 – Ledenadministratie

  1. Het bestuur houdt een register bij waarin van elk lid de in artikel V – 3.4 genoemde gegevens worden geregistreerd; een en ander op een door het bestuur aan te geven wijze. In het register worden alleen die gegevens bijgehouden die voor het realiseren van het doel van de vereniging noodzakelijk zijn en zoals dat in de -op de website gepubliceerde- ‘privacy-verklaring’ is vastgelegd.
  2. De vereniging is verwerkingsverantwoordelijke voor de in lid 1 bedoelde persoonsgegevens en verwerkt de gegevens met inachtneming van de toepasselijke privacywetgeving en het informatiebeveiligings- en privacybeleid van de vereniging.
  3. Ieder lid is verplicht een wijziging van zijn persoonsgegevens zo spoedig mogelijk aan het bestuur of de door het bestuur aangewezen functionaris door te geven.
  4. Het aan derden verstrekken van geregistreerde gegevens geschiedt uitsluitend in overeenstemming met het privacyreglement.
  5. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk gelet op het doel van de verwerking van persoonsgegevens of een bestaande wettelijke verplichting.
  6. Actuele informatie over de verwerking van persoonsgegevens wordt door de vereniging d.m.v. een privacyverklaring gepubliceerd op de website van de vereniging.

Artikel V – 6 – Rechten en verplichtingen

  1. De leden handelen in overeenstemming met de statuten, het verenigingsreglement, andere reglementen en besluiten van de vereniging (St 3.5).
  2. Voor zover het lid via de vereniging tevens lid is van de Koninklijke Wandelbond Nederland is hij ook verplicht om de statuten, reglementen en richtlijnen van de bond na te leven (St 3.7).
  3. Leden hebben het recht om deel te nemen aan de activiteiten en evenementen van de vereniging.
  4. Elk lid is gerechtigd bij de reguliere wandelingen op de woensdagmorgen, woensdagavond en zondagmorgen introducés mee te nemen. De introducés mogen maximaal drie keer meewandelen, waarna zij geacht worden om lid te worden.
  5. Introducés zijn niet toegestaan op niet-reguliere wandelingen.
  6. Het bestuur kan een introducé deelname weigeren wegens hinderlijk gedrag.
  7. Behalve in de statuten of dit reglement kunnen aan de leden verplichtingen worden opgelegd bij reglement, (gedrags-)codes of bij besluit van de algemene ledenvergadering of het bestuur. De verplichtingen kunnen, naast financiële verplichtingen, ook het uitvoeren van vrijwilligerswerkzaamheden ten behoeve van de vereniging inhouden.
  8. Het bestuur van de vereniging kan in naam van de leden verplichtingen tegenover derden aangaan, uitsluitend voor zover de algemene ledenvergadering het bestuur daartoe vertegenwoordigingsbevoegd heeft verklaard.
  9. Tijdens de activiteiten van de vereniging kunnen er foto’s of filmpjes worden gemaakt. Door deel te nemen aan een activiteit gaat de deelnemer akkoord met het privacybeleid van de vereniging.

Artikel V – 7 – Grensoverschrijdend gedrag en vertrouwenspersoon

  1. Leden onthouden zich tegenover andere leden van elke vorm van grensoverschrijdend gedrag, seksueel gedrag of seksuele toenadering daaronder begrepen, in verbale, non-verbale of fysieke zin, alsmede van (verbaal) geweld, racistische uitlatingen e.d., opzettelijk of onopzettelijk, die door het andere lid, die het ondergaat, als ongewenst of gedwongen wordt ervaren. Het in strijd handelen met deze bepaling geldt als een overtreding.
  2. Het bestuur wijst ten minste één vertrouwenscontactpersoon aan.

Artikel V – 8 – Representatie

Bij bijzondere jubilea of gebeurtenissen in de privésfeer danwel met betrekking tot het lidmaatschap van de vereniging kan namens de vereniging door de ‘Commissie Lief en Leed’ een attentie worden verstrekt.

Artikel V – 9 – Aansprakelijkheid en verzekeringen

  1. Ieder lid is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging of andere leden aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond. Leden zijn gehouden een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
  2. Leden die voor de vereniging zorgdragen voor het vervoer van andere leden naar wandeltochten elders of activiteiten van de vereniging, wordt aangeraden voor een aanvullende schade-inzittenden verzekering zorg te dragen.

Artikel V – 10 – Contributie en andere financiële verplichtingen

  1. Ieder lid is jaarlijks een door de algemene ledenvergadering vast te stellen contributie verschuldigd (St 3.6).
  2. Indien lidmaatschap na 1 juli van het jaar van aanmelding wordt aangegaan betaalt men de helft van de contributie.
  3. Een nieuw lid betaalt eenmalig inschrijfgeld, waarvan de hoogte door het bestuur wordt vastgesteld.
  4. De contributie dient jaarlijks vóór eind september voor het daaropvolgende jaar te zijn voldaan. Het bestuur bepaalt in welke vorm en mate.
  5. De vereniging verplicht de leden hun contributieverplichtingen te voldoen door middel van een automatische incasso. Hiertoe wordt aan de leden een formulier ter beschikking gesteld met behulp waarvan zij de vereniging doorlopend – tot wederopzegging – kunnen machtigen tot het incasseren van de contributie.
  6. De vereniging zal twee weken voor de incasso een aankondiging doen van de hoogte van de contributie.
  7. Indien de automatische incasso niet kan worden geïnd of wanneer afgeschreven gelden worden gestorneerd wordt het lidmaatschap per de finale vervaldatum van de vordering beëindigd.
  8. Bij tussentijdse beëindiging van het lidmaatschap blijft de verplichting tot betaling van de contributie en eventuele nadere verplichtingen tot aan het eind van het verenigingsjaar bestaan. In bijzondere situaties kan het bestuur hiervan afwijken.
  9. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van contributie.
  10. Behoudens het geval dat de algemene ledenvergadering uitdrukkelijk bepaalt dat ook ereleden verplicht zijn contributie te betalen zijn zij daarvan vrijgesteld (zie ook artikel V-2).

Artikel V – 11 – Bestraffing

  1. Het bestuur kan een lid dat handelt in strijd met de statuten, reglementen en/of besluiten van de vereniging of de vereniging danwel haar leden op onredelijke wijze benadeelt een straf opleggen.
  2. Een dergelijke straf kan bestaan uit het geven van een waarschuwing, het opleggen van een boete of een schorsing (van maximaal zes maanden) danwel het royeren van het lid.
  3. Het bestuur informeert het betreffende lid ten spoedigste, met opgaaf van redenen, over het genomen besluit.
  4. Het bestrafte lid kan binnen een maand na ontvangst van de in het vorige lid bedoelde kennisgeving daartegen bezwaar aantekenen bij de algemene ledenvergadering.
  5. Een geschorst of geroyeerd lid kan niet deelnemen aan de activiteiten van de vereniging, terwijl hij slechts bij de behandeling van het ingediende bezwaar toegang heeft tot de algemene ledenvergadering.

VI – DONATEURS EN SPONSORING

Artikel VI – 1 – Donateurs

  1. Donateurs zijn natuurlijke personen of rechtspersonen, die zich bereid hebben verklaard de vereniging financieel te steunen en als zodanig door het bestuur zijn toegelaten.
  2. Donateurs zijn geen lid van de vereniging en hebben geen stemrecht noch andere rechten en verplichtingen.
  3. De rechten en verplichtingen van een donateur kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage over het lopende verenigingsjaar voor het gehele jaar verschuldigd blijft.
  4. Donateurs zijn verplicht jaarlijks aan de vereniging een geldelijke bijdrage te verlenen, waarvan de minimale omvang door de algemene ledenvergadering wordt vastgesteld.
  5. Het bestuur is bevoegd het donateurschap door schriftelijke opzegging te doen eindigen.

Artikel VI – 2 – Sponsoring

Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten. De eventueel door het bestuur in te stellen sponsorcommissie is bevoegd binnen deze richtlijnen onderhandelingen te voeren met potentiele sponsors, maar sponsorcontracten kunnen alleen worden aangegaan door het bestuur.

VII- ALGEMENE LEDENVERGADERING

Artikel VII – 1 – Algemeen

  1. De algemene ledenvergaderingen worden gehouden in de gemeente waar de vereniging statutair is gevestigd of in een andere door de voorzitter te bepalen plaats. (St 4.1).
  2. Aan de algemene ledenvergadering komen alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen.

Artikel VII – 2 – Bijeenroepen

  1. Het bestuur roept minimaal één keer per jaar een algemene ledenvergadering bijeen en wel binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering (St 4.2).
  2. Het bestuur neemt bij het bijeenroepen een termijn van ten minste zeven dagen in acht. De bijeenroeping vindt plaats door een aan alle leden te zenden mededeling, waarbij ook de agendapunten zijn vermeld (St 4.3).
  3. Bij belet en ontstentenis van alle bestuurders wordt de algemene ledenvergadering bijeengeroepen door de voorzitter van de continuïteitscommissie (St 4.8).
  4. Andere algemene ledenvergaderingen kunnen door het bestuur worden bijeengeroepen door zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt (St 4.9).
  5. Op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van één/tiende gedeelte van de stemmen in een voltallige algemene ledenvergadering, is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot de bijeenroeping van de algemene ledenvergadering overgaan. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuursleden belasten met de leiding der vergadering en het opstellen der notulen (St 4.10).

 

Artikel VII – 3 – Toegang

  1. Alle leden, die niet geschorst of geroyeerd zijn, hebben toegang tot de algemene ledenvergadering (St 4.5).
  2. Ook toegang hebben degenen, die daartoe door het bestuur en/of de algemene ledenvergadering zijn uitgenodigd (St 4.5).
  3. Een geschorst of geroyeerd lid heeft slechts bij de behandeling van het door hem tegen het schorsingsbesluit of royementsbesluit ingesteld bezwaar toegang tot de vergadering en is bevoegd daarover het woord te voeren (St 4.6). In het geval er een besluit moet worden genomen stemt het geschorste lid daarover niet mee.

 

Artikel VII – 4 – Voorzitterschap en notulen

  1. De algemene ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door een ander aanwezig bestuurslid. Zijn geen bestuursleden aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding (St 4.4).
  2. Van het ter algemene ledenvergadering verhandelde worden notulen gehouden door de secretaris of door een door de voorzitter aangewezen persoon. De presentielijst maakt deel uit van de notulen *). Deze notulen worden in de zelfde of in de eerstvolgende algemene ledenvergadering vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de secretaris van die vergadering ondertekend (St 4.7).

(* Toelichting: Aan deze bepaling wordt invulling gegeven door de papieren versie van de presentielijst aan de papieren versie van de notulen te hechten en/of de digitale versie van de lijst bij de digitale versie van het verslag op te slaan. In de notulen wordt naar de lijst verwezen.)

Artikel VII – 5 – Agendapunten

  1. In de jaarlijks, op grond van artikel 4.2 van de statuten te houden algemene ledenvergadering komen onder meer aan de orde:
  2. het jaarverslag over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid;
  3. de jaarrekening met daarin de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting;
  4. het rapport van de accountant danwel de ‘kascommissie’ als bedoeld in artikel X – 4 van dit reglement;
  5. de benoeming van de leden van de kascommissie bedoeld in artikel X – 4 van dit reglement (St 4.12);
  6. de vaststelling van de begroting met daarin begrepen de vaststelling van de contributie en andere bijdragen;
  7. voorziening in eventuele vacatures in het bestuur;
  8. de benoeming van de leden van de continuïteits- en andere door de algemene ledenvergadering ingestelde commissies;
  9. Indien de actualiteit dit rechtvaardigt kunnen ter vergadering onderwerpen, die niet in de oproep waren vermeld, aan de agenda worden toegevoegd.

Artikel VII – 6 – Vergaderingen

De bestuurders worden, voor zover zij zich vanwege mogelijke belangenverstrengeling niet moeten onthouden van deelname aan de beraadslagingen en besluitvorming, bij alle besluiten betrokken en kunnen de algemene ledenvergadering adviseren.

Artikel VII – 7 – Stemrecht, stemmen en besluitvorming

  1. Stemgerechtigd in de algemene ledenvergadering zijn de leden die toegang hebben tot de vergadering. Ieder van hen heeft één stem (St 4.5). Ieder die stemgerechtigd is, kan aan een ander stemgerechtigd lid schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem. Een stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee personen als gevolmachtigde optreden.
  2. Een eenstemmig besluit van al degenen, die in de algemene ledenvergadering stemgerechtigd zijn, ook al zijn zij niet in vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene ledenvergadering.
  3. De voorzitter bepaalt de wijze waarop de stemmingen in de algemene ledenvergadering worden gehouden.
  4. Alle besluiten waaromtrent bij de wet of bij deze statuten geen grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Staken de stemmen bij verkiezing van personen, dan beslist het lot. Indien bij verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand een volstrekte meerderheid is verkregen, wordt herstemd tussen de twee personen, die het grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.
  5. Tenzij om stemming wordt gevraagd of de voorzitter stemming wenselijk acht, kunnen alle besluiten bij acclamatie worden genomen.
  6. Het door de voorzitter in de algemene ledenvergadering uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van een stemming, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
  7. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien de meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
  8. Het bestuur kan besluiten dat voor het deelnemen aan de overleggen, stemmingen en besluitvorming in een algemene ledenvergadering gebruik wordt gemaakt van een elektronisch communicatiemiddel. Het bestuur kan hieraan nadere voorwaarden verbinden.

Artikel VII – 8 – Mandatering

  1. De algemene ledenvergadering kan een of meer van zijn taken, onder door hem te stellen voorwaarden, opdragen aan een of meer door hem in te stellen commissies. De algemene ledenvergadering bepaalt de taak en samenstelling van een commissie en blijft (eind- )verantwoordelijk (St 4.11).
  2. De algemene ledenvergadering regelt de duur, de taken en bevoegdheden, de samenstelling, de werkwijze (waaronder de vergaderfrequentie) en de verantwoording van de ingestelde commissies aan de algemene ledenvergadering in een daartoe vast te stellen instructie of reglement. De algemene ledenvergadering beslist over het beëindigen van de opdracht en het opheffen van een ingestelde commissie.

VIII – BESTUUR

Artikel VIII – 1 – Geheimhoudingsplicht, integriteit en beëindiging lidmaatschap bestuur

  1. De leden van het bestuur zullen alle informatie en documentatie die zij in het kader van de uitoefening van hun functie krijgen en die redelijkerwijs als vertrouwelijk zijn te beschouwen, als strikt vertrouwelijk behandelen, ook na hun aftreden.
  2. Voor functies die een bijzondere vertrouwelijkheid kennen en/of waarvoor integriteit en omgangsvormen een belangrijk onderdeel van de functie zijn, is het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag verplicht. Het bestuur kan voorts een gedragscode vaststellen.
  3. Bij beëindiging van het lidmaatschap van het bestuur is het betreffende bestuurslid verplicht alle in zijn bezit zijnde stukken, bescheiden en andere informatiedragers met betrekking tot zijn functie onverwijld over te dragen aan het bestuur of indien het digitale bestanden betreft te verwijderen van of uit zijn/haar computer(s), gegevensdrager(s) en/of emailaccount(s).

Artikel VIII – 2 – Omvang en inschrijving

  1. Het bestuur bestaat uit tenminste drie en ten hoogste vijf meerderjarige personen (St 5.4).
  2. In bestaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
  3. Een niet voltallig bestuur blijft bestuursbevoegd.
  4. Het bestuur schrijft in ieder geval de voorzitter, secretaris en penningmeester in in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en houdt deze inschrijving actueel.

Artikel VIII – 3 – Benoeming bestuursleden en zittingsduur

  1. De bestuursleden worden door de algemene ledenvergadering uit de leden benoemd (St 5.5).
  2. In geval van vacatures in het bestuur worden de leden in de gelegenheid gesteld zich voor een bestuursfunctie te kandideren.
  3. De voorzitter wordt door de algemene ledenvergadering in die functie benoemd. Het bestuur deelt de andere bestuursfuncties, waaronder die van secretaris en penningmeester toe (St 5.6).
  4. De bestuursleden treden om de twee jaar af volgens een door het bestuur te maken rooster, waarbij de voorzitter, de secretaris en de penningmeester nimmer gelijktijdig aftreden. Aftredende bestuursleden zijn terstond herbenoembaar. Wie in een tussentijdse vacature is benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in (St 5.7).

Artikel VIII – 4 – Eind van het bestuurslidmaatschap

Het lidmaatschap van het bestuur eindigt wanneer een bestuurslid

  1. door de algemene ledenvergadering wordt ontslagen;
  2. een met het bestuurslidmaatschap onverenigbare functie is gaan vervullen;
  3. ophoudt lid van de vereniging te zijn;
  4. volgens het aftreedrooster aftredend is en hij niet door de algemene ledenvergadering wordt herbenoemd of niet kan worden herbenoemd;
  5. door te bedanken voor het bestuurslidmaatschap.

Artikel VIII – 5 – Onverenigbare functies en belangenverstrengeling

  1. Het lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met:
  2. het bestuurslidmaatschap van een andere wandelsportvereniging;
  3. het werkzaam zijn bij het administratiekantoor dat is betrokken bij de financiële administratie van de vereniging danwel de controle van de financiële stukken;
  4. het lidmaatschap van de kas- of continuïteitscommissie.
  5. Het bestuurslid dat een in het 1e lid genoemde, naar het oordeel van het bestuur, met het bestuurslidmaatschap onverenigbare betrekking is gaan vervullen, meldt dat direct aan het bestuur, onder gelijktijdig indiening van zijn ontslag als bestuurslid.
  6. Wanneer een bestuurslid bij een in de vergadering aan de orde komend punt een direct of indirect persoonlijk of zakelijk belang heeft dat, naar het oordeel van het bestuur, strijdig is met het belang van de vereniging, danwel dat het schijnt dat sprake kan zijn van belangenverstrengeling, neemt hij niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming. In het verslag van de vergadering wordt hiervan melding gemaakt en wordt tevens vastgelegd hoe het bestuur hiermee is omgegaan. Wanneer hierdoor geen besluit kan worden genomen (bijv omdat alle bestuursleden zich moeten onthouden) wordt het besluit genomen door de algemene ledenvergadering (St. 5.3).

Artikel VIII – 6 – Verantwoordelijkheid bestuur en bestuursleden

  1. Het bestuur stelt zich integer en transparant op en waakt voor verstrengeling van belangen. Het bestuur bevordert in dat verband een open cultuur van beraadslaging, besluitvorming en verantwoording.
  2. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak.
  3. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen geheel aansprakelijk ter zake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.

 

Artikel VIII – 7 – Belet en ontstentenis

Bij belet of ontstentenis van alle bestuursleden berust het bestuur tijdelijk bij een door de algemene ledenvergadering uit de leden in te stellen continuïteitscommissie. Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden wordt de ingestelde commissie met een bestuurder gelijkgesteld. Deze commissie heeft geen andere functies, noch taken dan die waarvoor zij is ingesteld (St 5.11).

Artikel VIII – 8 – Vertegenwoordiging

  1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging (St 5.8), voor zover uit de wet niet anders voortvloeit.
  2. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris of de penningmeester, dan wel de secretaris tezamen met de penningmeester, dan wel bij afwezigheid van de secretaris en de penningmeester door de voorzitter tezamen met een ander bestuurslid (St 5.9).
  3. Het bestuur kan schriftelijke, gedateerde en ondertekende volmacht verlenen aan één of meer bestuursleden alsook aan anderen, om de vereniging te vertegenwoordigen in de in de volmacht vermelde zaken en onder de daarin aangegeven voorwaarden (St 5.10).
  4. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging die aan het bestuur of aan bestuursleden toekomt, is onbeperkt en onvoorwaardelijk, voor zover uit de wet niet anders voortvloeit. Een wettelijk toegelaten of voorgeschreven beperking van of voorwaarde voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging kan slechts door de vereniging worden ingeroepen.
  5. De uitsluiting, beperkingen en voorwaarden gelden mede voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging van de vereniging met betrekking tot de in artikel VIII – 10.5 bedoelde handelingen.
  6. Bestuursleden aan wie krachtens de statuten of op grond van een volmacht vertegenwoordigingsbe- voegdheid is toegekend, oefenen deze bevoegdheid niet uit dan nadat tevoren een bestuursbesluit is genomen waarbij tot het aangaan van de desbetreffende rechtshandeling is besloten.

Artikel VIII – 9 – Schorsing

  1. Bestuursleden kunnen te allen tijde onder opgaaf van redenen door de algemene ledenvergadering worden geschorst en ontslagen. Terzake van schorsing of ontslag besluit de algemene ledenvergadering met een meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen.
  2. Indien ingeval van schorsing van een bestuurslid de algemene ledenvergadering niet binnen drie maanden daarna tot zijn ontslag heeft besloten, eindigt de schorsing. Het geschorste bestuurslid wordt in de gelegenheid gesteld zich in de algemene ledenvergadering te verantwoorden en kan zich daarbij door een raadsman doen bijstaan.

 

Artikel VIII – 10 – Algemene bestuurstaak en -bevoegdheid

  1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging (St 5.1).
  2. Het bestuur is belast met de uitvoering van de door de algemene ledenvergadering genomen besluiten, het toezicht op de naleving van de statuten, reglementen en besluiten en de benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam voor de vereniging.
  3. De bestuursleden stellen in hun bestuurlijk handelen het belang van de vereniging voorop (St 5.2).
  4. Het bestuur is, behoudens het in lid 5 van dit artikel bepaalde, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een ander verbindt.
  5. Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene ledenvergadering, bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen, het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt. Op het ontbreken van deze goedkeuring kan door derden geen beroep worden gedaan.
  6. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanig aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
  7. Het bestuur is bevoegd uitgaven te doen binnen de door de algemene ledenvergadering vastgestelde begroting. Bij overschrijding van de begroting met meer dan 20% zal voorafgaande goedkeuring van de algemene ledenvergadering worden gevraagd.
  8. Het bestuur stelt de deelnemersbijdragen voor door of namens de vereniging georganiseerde wandeltochten of andere evenementen vast.

Artikel VIII – 11 – Specifieke bestuurstaken

  1. Elk jaar laat het bestuur een wandelprogramma opstellen. Hierbij wordt gezorgd voor voldoende afwisseling in de routes.
  2. Het bestuur houdt toezicht op de website van de vereniging (zie ook artikel IV-4).

Artikel VIII – 12 – Kostenvergoedingen

Het bestuur is bevoegd om bestuursleden, commissieleden en/of andere vrijwilligers -binnen het daartoe in de begroting vastgestelde budget- een vrijwilligersvergoeding toe te kennen tot ten hoogste het maximale belastingvrije bedrag zoals dat door de belastingdienst is bepaald.

 

Artikel VIII – 13 – Taken van de bestuursleden

  1. De bestuurstaken worden in onderling overleg door het bestuur aan de bestuursleden toegedeeld.
  2. De leden worden over de portefeuille-/taaktoedeling schriftelijk of per mail geïnformeerd.
  3. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur.
  4. De voorzitter:
  5. geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
  6. is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen;
  7. leidt de leden- en bestuursvergaderingen;
  8. houdt toezicht op de naleving van de statuten, het verenigingsreglement en op de uitvoering van de besluiten;
  9. zorgt dat alle taken en verantwoordelijkheden van bestuur en commissies gedocumenteerd zijn vastgelegd.
  10. De secretaris:
  11. onderhoudt de contacten met de leden en notuleert de leden- en bestuursvergaderingen;
  12. voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van het bestuur uitgaande stukken, is verplicht (digitaal) afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren;
  13. heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd;
  14. zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
  15. zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen, bewaart de verslagen en de aan de algemene ledenvergadering en het bestuur voorgelegde voorstellen;
  16. zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
  17. houdt het ledenregister bij;
  18. zorgt voor de naleving van de regelgeving omtrent bescherming van persoonsgegevens (AVG, etc.).
  19. De penningmeester:
  • beheert de gelden van de vereniging;
  • zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
  • houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven en draagt daarbij zorg voor de inrichting van het “vier ogenprincipe”;
  • zorgt voor (het actueel houden van) de verzekeringsportefeuille;
  • zorgt voor de verplichtingen van de vereniging tegenover de belastingdienst;
  • voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht (digitaal) afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
  • brengt in de algemene vergadering namens het bestuur verslag uit van de financiële toestand en overlegt daarbij de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
  1. Het bestuur deelt ook aan de andere bestuursleden portefeuilles en taken toe.

Artikel VIII – 14 – Bestuursvergaderingen

  1. Het bestuur vergadert ten minste éénmaal per kwartaal volgens een vooraf vastgesteld rooster. Daarnaast vergadert het bestuur zo vaak als de voorzitter of ten minste twee bestuursleden dit wensen.
  2. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 24 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van de voorzitter of (ten minste twee)
    andere bestuursleden binnen maximaal twee weken dient te worden gehouden.
  3. De voorzitter leidt de vergaderingen en houdt toezicht op de naleving van de statuten, het verenigingsreglement en op de uitvoering van de besluiten.
  4. De voorzitter kan bepalen dat bestuursleden geen fysieke toegang hebben tot de bestuursvergadering en de vergadering digitaal te laten plaatsvinden.

Artikel VIII – 15 – Besluitvorming

  1. De bestuurders worden, voor zover zij zich vanwege mogelijke belangenverstrengeling niet moeten onthouden van deelname aan de beraadslagingen en besluitvorming, bij alle besluiten van het bestuur betrokken en kunnen het bestuur advies geven.
  2. Geldige besluiten kunnen alleen genomen worden als meer dan de helft van het aantal zitting hebbende bestuursleden aanwezig is.
  3. Elk bij de vergadering aanwezig bestuurslid heeft stemrecht en kan één stem uitbrengen.
  4. Tenzij in de statuten een andere meerderheid wordt voorgeschreven worden alle besluiten genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen.
  5. Blanco stemmen zijn ongeldig.
  6. Tenzij om stemming wordt gevraagd uit de vergadering of de voorzitter stemming wenselijk acht, kunnen alle besluiten bij acclamatie worden genomen.
  7. Over elk voorstel wordt afzonderlijk gestemd, tenzij de voorzitter of een ander bestuurslid anders wensen. Over personen wordt schriftelijk gestemd. Over zaken wordt in principe mondeling gestemd, tenzij de voorzitter of een ander bestuurslid schriftelijke stemming verlangen.
  8. Wanneer bij een verkiezing de keuze is beperkt tot twee personen dan beslist, bij staking van de stemmen, het lot. Wanneer bij een verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand een volstrekte meerderheid is verkregen, wordt herstemd tussen de twee personen, die het grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming. Bij staking van de stemmen beslist het lot.
  9. Wanneer bij een stemming over zaken de stemmen staken is het voorstel verworpen.
  10. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, indien geen bestuurslid zich tegen deze wijze van besluitvorming verzet en alle bestuursleden aan deze besluitvorming deelnemen.

Artikel VIII – 16 – Verslaglegging

  1. In de notulen wordt elk voorstel samengevat opgenomen en wordt vastgelegd welke leden voor danwel tegen het voorstel stemden. Wanneer er geen overeenstemming is worden de bezwaren van de tegenstemmende bestuursleden in de notulen verwoord.

(Praktische invulling: schriftelijke voorstellen worden (digitaal) bij het verslag opgeborgen en in het verslag wordt daarnaar verwezen)

  1. De notulen worden zo snel mogelijk na de vergadering aan alle bestuursleden toegezonden.

Artikel VIII – 17 – Nadere regeling vergaderingen en besluitvorming

Het bestuur kan besluiten dat voor het deelnemen aan de overleggen, stemmingen en besluitvorming in een bestuursvergadering gebruik wordt gemaakt van een elektronisch communicatiemiddel.
Het bestuur kan hieraan nadere voorwaarden verbinden.
Het bestuur draagt er zorg voor dat de stemgerechtigden via het elektronisch communicatiemiddel kunnen worden geïdentificeerd, rechtstreeks kunnen deelnemen aan de beraadslagingen en het stemrecht kunnen uitoefenen.

Artikel VIII – 18 – Mandatering

  1. Het bestuur kan een of meer van zijn taken opdragen aan een of meer door hem in te stellen commissies. Het bestuur blijft (eind-)verantwoordelijk.
  2. Het bestuur regelt de duur, de taken en bevoegdheden, de samenstelling, de werkwijze (waaronder de vergaderfrequentie) en de verantwoording aan het bestuur in een daartoe vast te stellen instructie of reglement. Het bestuur beslist over het beëindigen van de overdracht en het opheffen van de ingestelde commissie.
  3. Het vaststellen van de deelnemersbijdragen voor door de vereniging georganiseerde wandeltochten of andere evenementen kan niet aan een commissie worden overgedragen.

IX – COMMISSIES

Artikel IX – 1 – Geheimhoudingsplicht, integriteit en beëindiging

Het bepaalde in artikel VIII – 1 is voor de leden van commissies van overeenkomstige toepassing.

Artikel IX – 2 – Instellen commissies

  1. Op grond van de statuten (St 4.12) heeft de vereniging een
  2. Kascommissie;
  3. Continuïteitscommissie.
  4. Zowel de algemene ledenvergadering als het bestuur kunnen een of meer van hun taken opdragen aan een of meer door dat orgaan in te stellen commissies (artikel VII-8/VIII-18).
  5. Het instellende orgaan regelt de duur, de taken en bevoegdheden, de samenstelling, de benoeming van de commissieleden, de werkwijze (waaronder de vergaderfrequentie) en de verantwoording aan de algemene ledenvergadering cq het bestuur in een daartoe vast te stellen instructie of reglement. De algemene ledenvergadering dan wel het bestuur beslist over het beëindigen van de overdracht en het opheffen van de ingestelde commissie.
  6. De algemene ledenvergadering dan wel het bestuur blijft (eind-)verantwoordelijk.
  7. Naast de in het eerste lid genoemde commissies heeft de vereniging in ieder geval de volgende door het bestuur in te stellen commissies met de vermelde taken:
  8. Commissie binnenland

Het bestuur vraagt en benoemt enkele leden om in deze commissie plaats te nemen. De commissie is verantwoordelijk voor het maken en bijhouden van de routes en het maken van de jaarlijkse wandelkalender. De commissie verzorgt het ‘gele boekje’ waarin de wandelkalenders zijn opgenomen.
Daarnaast organiseert de commissie ook maximaal vier keer per jaar een ‘wandelplus’.
Ook de organisatie van de jaarlijkse clubdag wordt door de commissie georganiseerd.

  1. Commissie binnenlandreis

Het bestuur vraagt en benoemt enkele leden om plaats te nemen in deze commissie. De commissie verzorgt de jaarlijkse ‘binnenlandreis’.

  1. Commissie buitenlandreis

Het bestuur vraagt en benoemt enkele leden om plaats te nemen in deze commissie. De commissie verzorgt de jaarlijkse ‘buitenlandreis’.

  1. Commissie zomerwandeltocht

Het bestuur vraagt en benoemt enkele leden om plaats te nemen in deze commissie. De commissie verzorgt de jaarlijkse ‘zomertocht’.

  1. Commissie Lief en Leed

De commissie draagt, namens de vereniging, zorg voor het schenken van aandacht aan de in artikel V-8 van dit reglement genoemde gebeurtenissen

  1. Indien de werkzaamheden van een commissie kosten met zich brengt danwel wanneer sprake is van inkomsten legt de commissie vooraf het financiële plaatje ter goedkeuring aan het bestuur voor. De commissie legt, zowel inhoudelijk als in financiële zin verantwoording af aan het bestuur.

Artikel IX – 3 – Continuïteitscommissie

  1. Conform artikel 4.12 van de statuten benoemt de algemene ledenvergadering op voordracht van het bestuur de drie leden van de continuïteitscommissie.
  2. In geval van belet en/of ontstentenis van alle bestuursleden treedt de continuïteitscommissie in de bevoegdheden van het bestuur. Zij gehouden alle lopende zaken van de vereniging te behartigen en dat te doen wat van een bestuur mag worden verwacht. Belet is de tijdelijke onmogelijkheid om de bestuursfunctie uit te oefenen. Ontstentenis is de blijvende onmogelijkheid om de bestuursfunctie uit te oefenen.
  3. Wanneer de continuïteitscommissie invulling heeft moeten geven aan de opdracht doet zij hiervan verslag aan de algemene ledenvergadering.
  4. Is het aantal leden van de continuïteitscommissie minder dan drie, dan blijft de continuïteitscommissie bevoegd.
  5. Lid van de continuïteitscommissie kunnen niet zijn
  6. lid van het bestuur van de vereniging
  7. lid van de kascommissie ven de vereniging
  8. Een lid van de continuïteitscommissie treedt af, wanneer hij
  9. volgens het door de continuïteitscommissie vastgestelde rooster van aftreden, aftredend is. Een wijziging in het rooster kan niet meebrengen dat een lid van de continuïteitscommissie tegen zijn wil moet aftreden voordat de termijn waarvoor hij is benoemd, verstreken is;
  10. na zijn laatste benoeming drie jaar lid was van de continuïteitscommissie en wel uiterlijk op de dag van de eerstvolgende algemene ledenvergadering;
  11. schriftelijk voor het lidmaatschap bedankt met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
  12. Een lid van de continuïteitscommissie houdt op lid te zijn van de commissie wanneer hij
  13. ophoudt lid van de vereniging te zijn;
  14. als lid toetreedt tot het bestuur of de kascommissie van de vereniging;
  15. op grond van artikel V-11 wordt bestraft
  16. Een volgens het rooster aftredend lid van de continuïteitscommissie kan tweemaal worden herbenoemd
  17. Leden van de continuïteitscommissie kunnen te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden ontslagen

Artikel IX – 4 – Kascommissie

De vereniging heeft een kascommissie. Nadere regelen zijn opgenomen in artikel X – 4 en volgende van dit reglement.

X – FINANCIËN – BEGROTING, JAARPLAN, JAARVERSLAG EN JAARREKENING

Artikel X – 1 – Begroting en activiteitenplan (jaarplan)

  1. Jaarlijks overlegt het bestuur een activiteitenplan/jaarplan met daarin de voorgenomen activiteiten en evenementen en een begroting ter vaststelling aan de algemene ledenvergadering voor.
  2. In het plan gaat het bestuur in op de voorgenomen plannen en de op kortere en langere termijn te verwachten ontwikkelingen (wat willen we bereiken en wat gaan we daar voor doen).
  3. In de begroting worden naast de autonome inkomsten (de contributies daarin begrepen) en uitgaven ook de financiële consequenties van de plannen en ontwikkelingen vastgelegd (wat gaat het kosten).

Artikel X – 2 – Inhoudelijke jaarverslag en jaarrekening

  1. Ter verantwoording van zijn beleid tegenover de algemene ledenvergadering stelt het bestuur jaarlijks een inhoudelijk en financieel verslag op.
  2. Het jaarverslag bevat een profiel van de organisatie, maakt melding van de gebeurtenissen en activiteiten in het verslagjaar en vermeldt de positie van de vereniging aan het einde van het jaar (wat hebben we bereikt en wat deden we daarvoor);
  3. In de jaarrekening geeft het bestuur een toelichting op de daarin opgenomen balans (schulden en bezittingen); en de winst- en verliesrekening (wat kostte het);
  4. De financiële bescheiden en documenten worden jaarlijks gecontroleerd door de kascommissie als bedoeld in artikel IX – 4.

Artikel X – 3 – Financieel statuut

Ter voorkoming van aansprakelijkstellingen voor schade, welke het gevolg is van onbehoorlijk bestuur, stelt het bestuur een ‘financieel statuut’ vast. In het geval bestuurders zich schuldig maken aan fraude of andere vormen van ernstig taakverzuim zijn die bestuurders daarvoor hoofdelijk aansprakelijk.

Artikel X – 4 – Kascommissie – benoeming

  1. Wordt omtrent de getrouwheid van de financiële jaarstukken welke aan de jaarlijkse algemene ledenvergadering worden overlegd geen verklaring van een accountant als bedoeld in artikel 2:393 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek overlegd, dan benoemt de jaarlijkse algemene ledenvergadering een kascommissie als bedoeld in artikel IX – 4 van dit reglement.
  2. De kascommissie bestaat uit ten minste twee leden die geen bestuurslid zijn.

Artikel X – 5 – Kascommissie – werkzaamheden

  1. De kascommissie onderzoekt tenminste éénmaal per jaar de kas/bank, de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester.
  2. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur en de algemene ledenvergadering.
  3. Tenzij de bevindingen daartoe geen aanleiding geven stelt de kascommissie de algemene ledenvergadering voor de penningmeester i.c. het bestuur te dechargeren.
  4. De algemene ledenvergadering beslist over het al dan niet verlenen van decharge.
  5. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.

 

Artikel X – 6 – Kascommissie – medewerking en ondersteuning

  1. Het bestuur stelt de voor de werkzaamheden, naar het oordeel van de kascommissie benodigde stukken, ten minste één maand voor de dag waarop de algemene ledenvergadering zal worden gehouden waarin deze zullen worden behandeld, ter beschikking van de commissie.
  2. Het bestuur is verplicht aan de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas/bank en de waarden te tonen, en inzage in de boeken en bescheiden der vereniging te geven.
  3. Vergt dit onderzoek naar het oordeel der commissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich op kosten van de vereniging door een deskundige doen bijstaan.

XI – VERENIGINGSREGLEMENT EN ANDERE REGLEMENTEN

Artikel XI – 1 – Nadere regels,

  1. Zowel de algemene ledenvergadering als het bestuur kan bij verenigingsreglement of andere reglementen nadere regels geven over alle andere onderwerpen waarvan de regeling hem noodzakelijk of gewenst voorkomt (St 8.1).
  2. Reglementen zullen geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of de statuten (St 8.2).
  3. Wijziging van een reglement vindt plaats met meerderheid van de uitgebrachte stemmen door het orgaan dat het reglement vaststelde (St 8.3).

XII – WIJZIGING STATUTEN EN VERENIGINGSREGLEMENT

Artikel XII – 1 – Statutenwijziging

  1. Wijziging van de statuten kan slechts plaatshebben bij een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. Bij de oproeping moet een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen ten minste zeven dagen voor de dag der vergadering, per post of mail aan de leden worden toegestuurd (St 6.1).
  2. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten met een meerderheid van tenminste twee/derde van de uitgebrachte stemmen (St 6.2).
  3. De wijziging van de statuten treedt pas werking nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt (St 6.3).
  4. Het bestuur is verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neer te leggen bij het kantoor van het Handelsregister, zoals bedoeld in artikel 1, lid 3 (St 6.4).
  5. Het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel zijn niet van toepassing, indien in de algemene ledenvergadering alle stemgerechtigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt genomen.

Artikel XII – 2 – Wijziging verenigingsreglement

  1. Het verenigingsreglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het verenigingsreglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste zeven dagen bedragen.
  2. Bij de oproeping wordt de voorgestelde wijziging medegedeeld of wordt verwezen naar de plaats waar het wijzigingsvoorstel – al dan niet digitaal – is te raadplegen.
  3. Een besluit tot wijziging van het verenigingsreglement behoeft een gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen.

XIII – ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel XIII – 1 – Ontbinding

  1. De vereniging kan worden ontbonden nadat in een daartoe belegde algemene ledenvergadering, waarin tenminste drie/vierde van de tot stemmen gerechtigde leden aanwezig is, tenminste twee/derde van de tot stemmen gerechtigde leden zich daarvoor heeft uitgesproken (St 7.1).
  2. Is het in het eerste lid genoemde quorum niet aanwezig, dan wordt binnen zeven dagen een nieuwe vergadering uitgeschreven, uiterlijk te houden dertig dagen na de eerste vergadering waar tot ontbinding kan worden besloten met een meerderheid van twee/derde van het aantal uitgebrachte stemmen (St 7.2).

Artikel XIII – 2 – Ontbinding/liquidatie en vereffening

  1. Het bestuur is belast met de liquidatie van de vereniging. Een eventueel batig saldo zal worden aangewend voor door de algemene ledenvergadering te bepalen doeleinden die het meest met het doel van de vereniging overeenstemmen (St 7.3).
  2. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten zoveel mogelijk van kracht.
  3. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, moeten aan de naam van de vereniging de woorden “in liquidatie” worden toegevoegd.
  4. De vereniging houdt op te bestaan op het tijdstip waarop geen aan haar, dan wel aan de vereffenaar(s), bekende baten meer aanwezig zijn. De vereffenaar(s) doet(n) van de beëindiging opgave aan het in artikel I-1.3 vermelde register.
  5. De boeken en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten worden bewaard gedurende zeven jaren na afloop van de vereffening. Bewaarder is degene die door de vereffenaars als zodanig is aangewezen.

XIV – SLOTBEPALINGEN

Artikel XIV – 1

  1. Waar in de statuten wordt gesproken over vergadering wordt daarmee gelijkgesteld een vergadering waarbij de deelnemers op afstand contact hebben door middel van technische hulpmiddelen (St 9.1).
  2. Waar in de statuten wordt gesproken over schriftelijk wordt daarmee gelijkgesteld de informatie- uitwisseling door middel van technische hulpmiddelen (St 9.2).
  3. In gevallen waarin de wet, de statuten, het verenigingsreglement of andere reglementen niet voorzien beslist het bestuur (St 9.3). De algemene ledenvergadering kan een dergelijke bestuursbeslissing alsnog -bij meerderheid van stemmen- wijzigen of vernietigen.

Artikel XIV – 2

 Waar in de statuten of het reglement sprake is van de mannelijke vorm (hij, deelnemer etc.), is tevens de vrouwelijke vorm bedoeld.

Artikel XIV – 3

Dit verenigingsreglement treedt in werking 14 dagen nadat het door de algemene ledenvergadering is vastgesteld.

Aldus -met algemene stemmen- vastgesteld in de algemene ledenvergadering, gehouden op 10 april 2022.

De voorzitter,                                                                                       De secretaris,
w.g. M.W.M. van der Steen                                                                   w.g. F.C. van Geest

Scroll naar boven